A pedagógushiány sajnos nemcsak az iskolákban érezteti a hatását. Az óvodákban is egyre kevesebb a szakképzett óvónő. Nem ritka, hogy egy csoportban csak egyetlen óvónő van, akinek a dajka vagy a pedasszisztens segít, így ezek a szakmák is egyre inkább felértékelődnek.

A Prortfolio nemrégiben írt arról, hogy milyen változások változásokat hozott az új pedagógus életpályatörvény, amelyet leginkább csak státusztörvényként emlegetnek. A rendelet január 2-ától vált hatályossá, a cikk szerint pedig már a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Pedagógusok Szakszervezetének vezetői is aggodalmukat fejezeték ki a változások miatt. A változások nemcsak a tanárokat, de az óvoda pedagógusokat is érintik.

Az új törvény szerint ugyanis már nem szükséges felsőfokú óvoda pedagógus diploma ahhoz, hogy valaki óvónő lehessen, elegendő a a középfokú óvodai nevelő szakképzettség is.

Ezt a szakszervezetek vezetői meglehetősen aggasztónak tartják, és úgy érzik ez az intézkedés a 1960-as, 1970-es éveket idézi.

Sok óvodában keresnek szakképzett pedagógust

A kormány álláspontja persze az, hogy a rendelet a pedagógushiányt hivatott csökkenteni, hiszen így többeknek van lehetőségük óvónői végzettséget szerezni, tehát lesz kit felvenni az óvodákba is. A szakszervezetek véleménye az, hogy inkább a pedagógusi pályát kellene vonzóbbá tenni biztos előmenetellel, garantált béremeléssel, kevesebb munkaterheléssel és szakmai autonómiával. Ha valaki óvónő szeretne lenni, mostantól nem feltétlen kell főiskolára mennie, elég ha a különféle technikumokban és szakképző iskolákban elvégez egy rövid, kétéves képzést.

Rengeteg óvoda van az országban, ahova jelenleg is keresnek szakképzett óvónőket, és érdekes kérdés, hogy az óvodavezetők tényleg felveszik-e majd a kétéves szakirányú képzést végzett kollégákat a felsőfokú oktatásban végzettek helyett.

De nemcsak óvónőből van kevés. Ha megnézzük az álláshirdetéseket, akkor dajkát és pedagógiai asszisztenst is sok helyen keresnek, ugyanis ezek is hiányszakmának számítanak.

Nemcsak óvónő van kevés, de dajka is

Nagyon sok olyan óvoda van, ahol úgy oldják meg az óvónő hiányt, hogy a pedasszisztens van a csoportokban, de a dajkák is egyre nagyobb szerepet vállalnak a gyermekek életében az óvodában. A dajka OKJ képzések iránti igény is folyamatosan nő, ugyanis ilyen végzettséggel manapság már viszonylag könnyen találni munkát, persze ez is tájegység függvénye.

Van, ahol kevésbé rossz a helyzet. A pedagógushiányon az sem segít, hogy sok az idősebb, nyugdíj előtt álló óvónő, akik a nyugdíj mellett már nem akarnak visszatérni dolgozni, még részmunkaidőben sem.

A pedasszisztensek szerepe is egyre inkább felértékelődik, és nemcsak az iskolákban. Aki most dajka vagy pedasszisztens képesítéssel rendelkezik, könnyen találhat munkát, és bizony az óvónőkért is nagyon kapkodnak az óvodák.

Persze ez nemcsak a státusztörvény miatt van így, az óvodákban már évekkel ezelőtt is többször beszéltek pedagógushiányról, ám ilyen mértéket még sosem öltött ez a probléma.